Småföretag - marknad och ledarskap C10/D10, 10 poäng Syllabus, course C10/D10 Business Administration The small firm - market and leadership, 10 credits (Advanced level) Kurskod: FEKC88 Ansvarig institution: Företagsekonomi Ämne: Företagsekonomi Nivå: C Utbildningsområde: Samhällsvetenskap Inom detta ämnesområde ges även kursen Entrepreneurship and the Small Firm, 10 poäng, och Småföretagens interna styrning, 10 poäng. Kursen ingår som en kurs på C/D-nivån i en kandidat- eller magisterexamen vid Umeå universitet. Kursen kan också ingå som en kurs i civilekonom- programmet vid Handelshögskolan i Umeå. 1 Beslut om inrättande Kursen är inrättad av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Umeå universitet och kursplanen är fastställd i institutionsstyrelsen 2002-06-04. 2 Mål och innehåll Utbildningen i småföretagsekonomi syftar till att ge breda företags- ekonomiska kunskaper men med speciell tillämpning av dessa i mindre och medelstora företag. Ledstjärna för utbildningen i småföretagsekonomi är helhetssynen på företagandet så att såväl företagare, företag och företagsmiljö behandlas i utbildningen. Förutom att de företagsekonomiska specialdisciplinerna integreras i utbildningen skall alltså även samspelet individ-organi- sation-samhälle belysas. SMÅFÖRETAG - MARKNAD OCH LEDARSKAP, 10 poäng Moment 1 Marknaden (7 poäng) Kursens inledning syftar till en fördjupning inom marknadsföringsområdet med speciell inriktning mot de förhållanden som karaktäriserar mindre och medelstora företag. Utvecklingstendenser inom ämnesområdet behandlas där speciellt intresse tillägnas internationaliseringen av näringslivet och det ökade inslaget av tjänsteverksamheter. Marknadsföringsfrågorna inplaceras inledningsvis i ett strategiskt sammanhang. Betydelsen av att förstå helheten i företagens uppkopplings- mönster till omgivningen betonas. Företagens interaktionsprocesser i nät- verk bildar i nästa fas grundval för behandling av tjänstemarknadsföring och marknadsföring på producentvarumarknader. Speciellt intresse tillmäts underleverlantörsföretagens situation. Den övergripande genomgången av synsätt inom marknadsföringsområdet kon- kretiseras därefter i behandling av några operativa tillvägagångssätt. Marknadsundersökningar, marknadsplaner, kampanjplanering och marknads- kommunikation utgör exempel på tekniker som tas upp till behandling. Moment 2 Ledarskap (3 poäng) I kursens andra moment riktas uppmärksamheten mot företagens interna interaktion - ledarskap och personalfrågor hamnar i fokus. Det mänskliga samspelet mellan ledare och ledda och därmed förknippad interaktion mellan individ, grupp, organisation och omvärld studeras. Personal- frågornas strategiska betydelse för organisationskulturer i omvandling belyses. Vikten av att skapa förutsättningar för lärande och ständig förnyelse upppmärksammas. Olika tillvägagångssätt för ledning beskrivs. En exposé över olika skolbildningar inom ledningsområdet presenteras, där skillnader mellan teorier inriktade på ledares funktion, roll och identitet bildar underlag för diskussion och analys av ledares arbete i olika kontexter. 3 Förkunskapskrav För tillträde till kursen fordras att den studerande klarat minst 30 poäng av A- och B-kurs i ämnet Företagsekonomi 20 + 20 poäng. 4 Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar av institutionens egna föreläsare, av gäster och eleverna själva, av lärarledda lektioner, av handledning, seminarier, diskussioner i större eller mindre grupper. Undervisningen har ett stort inslag av praktiker som fungerar både som lärare och diskus- sionspartners. Deltagande i de flesta undervisningsaktiviteterna är obligatoriskt. Gästföreläsningar kan ligga till grund för examinationen. 5 Examination Examination sker i form av skriftliga tentamina, PM-skrivning med åtföljande redovisning och gruppdiskussion, aktiv närvaro, muntlig föredragning samt lösande av praktikfallsuppgifter. Dessa har en mycket tillämpad konstruktion. Kompletteringar i PM och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället vid skriftligt prov anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin. Därutöver förekommer normalt extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan innan hösttermins- start. Information lämnas av studievägledaren. För moment som examineras genom skriftligt prov i slutet av vårtermin ges omtentamenstillfälle i augusti.Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Vad beträffar betygs- sättning på kursen gäller genomgående den tregradiga skalan: Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För erhållande av betyget Godkänd på kursen krävs att de ingående momenten är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande. MUNTLIG TENTAMEN Muntlig examination ingår vid ett tillfälle i examinationen för C10/D10- kurs i företagsekonomi. Administration: Efter att ha klarat examinationer upp t o m 50 poäng i företagsekonomi (A- och B-kurs samt en C10/D10-kurs) skall den studerande inom två veckor anmäla sig till den muntliga tentamen. (Anmälan görs på Studentexpeditionen). Den muntliga tentamen anordnas uteslutande under normal terminstid. Examinator: Professor/Senior lärare. Syfte och omfattning: Tentamen utformas som ett samtal mellan student och examinator och skall kunna beröra samtliga områden vilka ryms inom ramen för 50 poängs studier i ämnet företagsekonomi. Samtalet skall ges sådan inriktning att den studerandes förståelse för helheten av ämnesområdet framkommer. Särskild vikt bör härvid läggas vid den specialkurs den studerande valt på C-nivån. Tentamen ges individuell utformning och bör beröra aktuella problemområden. Betyg: Betygsskalan Underkänd och Godkänd tillämpas. För studerande som inte godkänns anordnas ett nytt provtillfälle i samråd med examinator. Betyg på C10/D10-kurs sätts först när alla prov och obligatoriska delar är godkända. Efter slutförd kurs utfärdas efter begäran ett utbildnings- bevis. 6 Tillgodoräknande m m Studerande som läst delar av kurs C10/D10 enligt äldre ordning får tillgodoräkna sig dessa efter studierektors bedömning. Fr o m höstterminen 1993 är det ej möjligt att kombinera moment från olika kurser på C/D-nivån i företagsekonomi till examensgrundande kurs. För information om kurser på C/D-nivån kontakta studievägledaren. Studievägledning Du kan vända dig till studievägledaren/studierektor om du av någon anledning kommer efter i studierna. Vänd dig till studievägledaren med alla frågor som inte direkt faller under respektive lärares under- visningsområden. Examina För studerande på fristående kurs/ämnesstudier vid Umeå universitet gäller följande för examen enligt 1993 års högskoleförordning när huvudämnet är företagsekonomi: Filosofie kandidatexamen Minimikrav: 120 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Minst 20 poäng. Examenstitel: Filosofie kandidatexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Bachelor of Social Science with a major in Business Administration Filosofie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciellt krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng och D-uppsats 10 poäng skall ingå Biämne: Minst 20 poäng. Examenstitel: Filosofie magisterexamen med företagsekonomi som huvudämne (översätts) Master of Social Science with a major in Business Administration Ekonomie kandidatexamen Minimikrav: 120 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 60 poäng i företagsekonomi, C-uppsats 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 10 poäng (fr om 2001-02-06) Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie kandidatexamen (översätts) Bachelor of Science in Business Administration and Economics Ekonomie magisterexamen Minimikrav: 160 poäng avslutade/hela kurser Speciella krav: Minst 80 poäng i företagsekonomi, C- och D-uppsats om vardera 10 poäng skall ingå Juridisk översiktskurs, 10 poäng Statistik, 10 poäng (fr om 2002-12-17) Nationalekonomi, 20 poäng Examenstitel: Ekonomie magisterexamen (översätts) Master of Science in Business Administration and Economics För ytterligare information se http://www.fek.umu.se/svl/lwexamen.html eller kontakta studievägledaren. 7 Kurslitteratur Företagsekonomi C10/D10 Småföretag - marknad och ledarskap, 10 poäng MOMENT 1 Marknad (7 poäng) Brunsson, N. & Hägg, I., Marknadens makt SNS Förlag 1992 Gadde, L-E & Håkansson, H., Professionellt inköp Studentlitteratur. Senaste uppl. Norman, R. & Ramirez, R., Den nya affärslogiken Liber 1994. Porter, M., Konkurrensstrategi. ISL, senaste upplagan Artiklar och övrigt anvisat material tillkommer. Referenslitteratur : Tufvesson, I., Europainriktad marknadsföring Academia Acta 1996 MOMENT 2 Ledarskap (3 poäng) Alvesson, M., Due Billing, Y,. Kön och organisation Studentlitteratur 1999. Lind, R., Arvidssonm, G. (red)., Ledning av företag och förvaltningar. Förutsättningar, former och förnyelse. SNS Förlag 1998. Sandberg, Å. (Red) Ledning för alla? Om perspektiv- brytningar i företagsledning. SNS Förlag 1997 Artiklar och övrigt anvisat material tillkommer. Referenslitteratur Clark, T., (red), European human resource management Blackwell 1996 Gordon, H., Personalbedömning vid rekryterings- och urvalsarbete. Studentlitteratur 1997 Granér, R., Personalgruppens psylologi Studentlitteratur 1994 Hedberg, B., m fl, Virtual Organisations - and Beyond. Wiley 1997. Hendry, C., Arthur, M.B & Strategy through people. Jones, A.M., Adaption and learning in the small-medium enterprise Routledge 1995 Hughes, R., Ginnett, R. Leadership. & Curphy, G., Irwin/Mcgraw-Hill 1999. Student ed. Weick, K., Sensemaking in Organisations. Sage 1995. Yukl, G., Leadership in Organisations. Fourth Edition. Prentice-Hall 1998. .